Wybór i konstruowanie odpowiedniego programu lojalnościowego może przyprawić o zawrót głowy. Punkty, kluby, kupony, cashback… opcji jest wiele, a każda marka jest inna. W każdym przypadku opracowywanie własnego systemu lojalnościowego powinno odbywać się z wielką uwagą. Przed decyzją warto poznać najpopularniejsze rodzaje programów lojalnościowych
Popularne programy lojalnościowe
Obecnie dostępnych jest naprawdę wiele programów lojalnościowych. Nie można jednak wybrać dowolnego z nich. Konieczne jest przygotowanie programów lojalnościowych pod potrzeby danej firmy. Jednak aby dokonać tego wyboru, trzeba najpierw poznać główne rodzaje programów lojalnościowych, do których należą:
- płatny program lojalnościowy,
- system punktowy ,
- program klubowy,
- program postępu
Płatność za udział w programie lojalnościowym
Płatny program lojalnościowy opiera się na uiszczaniu przez klienta corocznej lub comiesięcznej opłaty, w zamian za unikalne korzyści wynikające z członkostwa w klubie VIP, takie jak bezpłatna wysyłka, częste okazje i zniżki. Jak łatwo się domyślić, na taki rodzaj programu najczęściej decydują się duże i rozpoznawalne marki, o ugruntowanej pozycji na rynku. Odłamem programu płatnego są rosnące na popularności programy subskrypcyjne.
Prosty do wdrożenia system punktowy
Program punktowy to jeden z najpopularniejszych i najłatwiejszych do wdrożenia programów lojalnościowych. Klient gromadzi punkty na specjalnej karcie lub w aplikacji, a następnie wymienia je na nagrody, zniżki bądź bony zakupowe. Perspektywa benefitów motywuje klienta do wydawania więcej oraz zwiększa jego lojalność wobec marki.
Wstąpienie do klubu VIP
Programy klubowe to bezpłatna alternatywa dla płatnych programów VIP. Klubowicze korzystają ze stałych i sezonowych zniżek, jako pierwsi dowiadują się o przecenach i rabatach oraz mogą zbierać punkty, które następnie wymieniane są na nagrody. Niektóre marki zachęcają stałych klientów do włączania do programu swoich znajomych lub członków rodziny. Za zaproszenie nowej osoby, zarówno nowemu jak i stałemu klubowiczowi, oferowane są dodatkowe bonusy, często w postaci darmowych produktów.
Nagrody za postępy
Ciekawą formą programu lojalnościowego są programy postępu. Programy takie, dzięki budowaniu korelacji między pozytywnym doświadczeniem zwiększania swoich kompetencji, a daną marką, motywują klientów do większego zaangażowania i pozostania wiernym marce. Przykładem mogą być aplikacje mobilne monitorujące postępy klienta w danej dziedzinie np. bieganiu czy nauce języków obcych. Monitorowanie postępu oraz przyznawanie nagród za osiągnięcia skutecznie pomaga w zwiększeniu lojalności klienta.
Który program działa najlepiej? Wszystko zależy od możliwości i celów danej marki. W trudnym procesie opracowywania własnego programu lojalnościowego pomagają specjalistyczne firmy, takie jak Spartavity. Firma dostarcza podstawowych narzędzi wymaganych przy tworzeniu projektów zarówno dla klienta indywidualnego, jak i biznesowego. Oferta Spartavity rozciąga się od doradztwa ekspertów i projektowania programów lojalnościowych - Sparta Consulting - po obsługę mechaniki programów i usługę analizowania danych - Sparta Loyalty Platform oraz Sparta Analytics.