Analiza marketingowa odgrywa niezwykle istotną rolę w opracowywaniu oraz wdrażaniu każdej strategii marketingowej. Jest elementem, który obowiązkowo powinno zostać uwzględniony przed wcieleniem w życie nowych planów oraz założeń. Analiza marketingowa ma zminimalizować ryzyko związane z nowymi decyzjami oraz sprawić, że nasze działania marketingowe będą miały znacznie większe szanse na sukces.
Analiza marketingowa i jej rola w skutecznym opracowywaniu strategii rozwoju firmy
Pod pojęciem analizy marketingowej kryje się szereg badań, które należy wykonać przed wprowadzeniem w życie nowej strategii marketingowej. Jej zadaniem jest lepsze zapoznanie się z aktualnym stanem rynku, poznanie mocnych i słabych stron firmy, ocena działań jej konkurencji oraz zminimalizowane ryzyka popełnienia błędu.
Każda zmiana funkcjonowania firmy wiąże się bowiem z dużym ryzykiem, a w przypadku popełnienia błędu także z niepotrzebnymi wydatkami. Aby lepiej zaplanować swoje działania warto poprzedzić je wykonaniem analizy marketingowej, która wskaże nam właściwy kierunek rozwoju oraz pozwoli uniknąć popełnienia błędów.
Jakie cechy powinna posiadać prawidłowa analiza marketingowa?
Prawidłowo wykonana analiza marketingowa powinna być poprawna i wartościowa. Jest to najlepsza gwarancja sukcesu oraz prawidłowej oceny aktualnie panującej sytuacji w firmie oraz branży. Analiza marketingowa musi bazować wyłącznie na sprawdzonych, aktualnych oraz potwierdzonych danych. Istotne jest także zestawienie ze sobą kilku źródeł, gdyż niemożliwe jest zbudowanie poprawnej analizy marketingowej w oparciu tylko o jedno z nich, np. o informacje z Internetu.
Bardzo istotną cechą analizy marketingowej jest także jej czytelność oraz zwięzłość. Dokument musi bowiem odpowiadać w prosty oraz wyczerpujący sposób na zadane w nim pytania badawcze oraz być łatwy do zrozumienia także dla osób nieposiadających specjalistycznej wiedzy. Prawidłowo przygotowana analiza marketingowa powinna przedstawiać sytuację w prosty sposób oraz nie komplikować niepotrzebnie poruszanych w niej zagadnień.
Kolejną cechą prawidłowo przygotowanej analizy marketingowej jest obecność w niej hipotez oraz odkrywanie zależności, które dotychczas były niedostrzegane. Zadawanie pytań oraz udzielanie na nie odpowiedzi pozwala lepiej zorientować się w sytuacji oraz przewidzieć, co stanie się, jeśli podejmiemy konkretne kroki. Za pomocą analizy marketingowej możliwe jest bowiem wskazanie nowych rozwiązań, które dotychczas były pomijane oraz ich wykorzystanie w działaniach marketingowych.
Kompletna i poprawna analiza marketingowa w rękach specjalistów
Jak widać, przygotowanie kompletnej i poprawnej analizy marketingowej nie jest łatwym zadaniem. Wymaga bowiem poświęcenia sporej ilości czasu na badania, sięgania do wielu źródeł oraz dużej dozy dociekliwości i zaangażowania. Niezbędne jest także doświadczenie oraz umiejętność korzystania ze sprawdzonych narzędzi analitycznych, które ułatwiają przygotowanie analizy marketingowej oraz pozwalają na przedstawienie jej w zrozumiałej oraz czytelnej formie.
Z tego powodu, wykonanie analizy marketingowej warto powierzyć profesjonalnej firmie, która przeprowadzi wszystkie niezbędne badania oraz zaprezentuje kompletną oraz prawidłowo opracowaną analizę – podstawę opracowywania skutecznej strategii marketingowej.
Partnerem artykułu jest BrandGlow oferująca: analiza marketingowa - więcej na BrandGlow.pl.