Mimo tego, że reklama zewnętrzna jest aktywnie wykorzystywana w działaniach promocyjnych już od wielu dziesięcioleci, pojawiają się coraz nowsze i bardziej nowoczesne nośniki, które pozwalają nadać jej zupełnie nowe cechy. Szczególnym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców cieszy się w ostatnich latach cyfrowa reklama zewnętrzna, określana skrótem DOOH. Jakie korzyści wiążą się z jej wykorzystaniem w działaniach marketingowych?
Reklama zewnętrzna wczoraj i dziś – jakie zmiany zaszły w ostatnich latach?
Reklama zewnętrzna funkcjonuje w branży reklamowej od wielu dziesięcioleci. Rozwój nowoczesnych technologii w ostatnich latach nie pozostał bez wpływu także na nią. Cieszące się dużą popularnością tradycyjne billboardy coraz częściej zastępowane są dziś bowiem cyfrowymi treściami video wyświetlanymi na cyfrowych ekranach LCD lub citylightach. Cyfrowa reklama zewnętrzna określana jest skrótem DOOH, który rozwija się jako „digital out of home” i doskonale oddaje specyfikę tego typu komunikacji reklamowej.
Zaletą cyfrowej reklamy zewnętrznej jest przede wszystkim dynamiczność wyświetlanego na niej obrazu. Zmieniające się obrazy zdecydowanie bardziej przyciągają wzrok przechodniów od statycznych form oraz dają większe szanse na ich zachowanie w pamięci. Cyfrowa reklama zewnętrzna oferuje ponadto możliwość zdalnego zarządzenia wyświetlanymi na niej treściami. Wykorzystanie specjalnych interfejsów API pozwala na dostosowywanie konkretnych reklam do potrzeb kampanii oraz reagowanie na potrzeby odbiorców. Zarządzenie emisją w czasie rzeczywistym pozwala firmom m. in. na wprowadzanie do komunikatu reklamowego nowych treści pojawiających się np. w ich mediach społecznościowych oraz innych przydatnych dla odbiorców informacji w danym momencie.
Lepszy zasięg i wyższa skuteczność cyfrowej reklamy zewnętrznej
Ruchome treści wyświetlane na dużych ekranach umieszczonych w często uczęszczanych miejscach są znacznie efektywniejsze i skuteczniejsze od tradycyjnych billboardów. Nowoczesność oraz atrakcyjna forma przekazywania informacji przyciąga oraz skupia na takiej reklamie uwagę odbiorców, a wyświetlane na niej obrazy zdecydowanie lepiej zapadają w ich pamięć, co znalazło także potwierdzenie naukowe. Według badań, odbiorcy lepiej zapamiętują przekazy przedstawione im w interaktywnej formie. Taka forma przekazu wpływa także na zachowania impulsowe, którymi kierują głównie emocje – klienci są zdecydowanie chętniejsi do wyboru i zakupu produktów rekomendowanych im przez cyfrowe nośniki reklamy.
Z cyfrowej reklamy zewnętrznej korzysta dziś wiele firm, które stawiają na najskuteczniejsze i najlepsze formy reklamowania swoich usług. Cyfrowa reklama zewnętrzna jest najczęściej wybierana również przez firmy, które czują potrzebę dostarczania klientom aktualnych treści oraz chcą mieć możliwość wpływania na komunikaty reklamowe wyświetlane na ekranach w danym momencie. Z reklamy zewnętrznej na cyfrowych nośnikach chętnie korzystają m. in. lokale gastronomiczne, biura podróży, lotniska, firmy odzieżowe oraz wiele innych. Cyfrowa reklama zewnętrzna doskonale sprawdza się bowiem wszędzie tam, gdzie istnieje realna potrzeba dostarczania klientom aktualnych oraz dynamicznie zmieniających się informacji.